En fastighetsförvaltare sköter teknisk förvaltning av en fastighet

FAQ – Teknisk Förvaltning

Hem » TEKNISK FÖRVALTNING » FAQ – Teknisk Förvaltning

Vanliga frågor om den tekniska förvaltningen. 

Nej, Bredablick är inte hyresvärdar och äger inga fastigheter. Bostadsrättsföreningar andra fastighetsägare anlitar oss för att sköta förvaltning och fastighetsskötsel. Vi arbetar på uppdrag av bostadsrättsföreningens styrelse eller hyresvärden och sköter teknisk förvaltning och/eller fastighetsskötsel enligt de avtal och direktiv vi fått.

Vi kan inte fatta några beslut som gäller våra kunders fastigheter. Vi utför endast det arbete som styrelsen har beslutat om och ålagt oss att genomföra. Handlar det om något som har gått sönder eller fel som har uppstått kan du göra en felanmälan. Om du har önskemål om förbättringar, renoveringar eller ändringar i fastigheten, rekommenderar vi att du framför det till styrelsen.

Styrelsen har det övergripande ansvaret för föreningens fastighet, men genom att anlita en teknisk förvaltare kan mycket av det praktiska arbetet delegeras. Styrelsen fattar beslut medan förvaltaren sköter det operativa.

Du kan alltid vända dig till Bredablick när det gäller felanmälningar eller akuta problem som har uppstått. Ofta måste vi dock invänta ett beslut från styrelsen/hyresvärden innan vi kan agera för att lösa problemet. När det gäller synpunkter på fastighetens långsiktiga förvaltning, underhåll eller andra önskemål om åtgärder är det dock din styrelse/hyresvärd du ska vända dig till.

Vi kan inte fatta några beslut som gäller våra kunders fastigheter. Vi utför endast det arbete som styrelsen har beslutat om och ålagt oss att genomföra. Handlar det om något som har gått sönder eller fel som har uppstått kan du göra en felanmälan. Om du har önskemål om förbättringar, renoveringar eller ändringar i fastigheten, rekommenderar vi att du framför det till styrelsen.

Vi hanterar felanmälningar enligt de rutiner som styrelsen har satt upp. För vissa typer av problem behöver vi först invänta styrelsens godkännande innan vi kan agera. Om du har frågor om prioriteringen kan du vända dig till styrelsen.

Vi utför de uppgifter som ingår i vårt avtal med styrelsen och enligt deras direktiv. Om du tycker att något saknas eller borde göras annorlunda, är det något du kan ta upp med styrelsen för diskussion.

Städfrekvensen är bestämd av styrelsen och regleras i vårt avtal med föreningen. Om ni upplever att städningen är otillräcklig, kan ni framföra det till styrelsen för en eventuell översyn av rutinerna.

Alla vitvaror i lägenheten, som kylskåp, frys, spis och diskmaskin, är bostadsrättsinnehavarens ansvar. Du ansvarar för att reparera eller byta ut dem vid behov.

Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du för att underhålla och laga kranar, blandare och andra VVS-installationer i din lägenhet. Om du behöver hjälp kan du kontakta en rörmokare. Rinnande toaletter är också bostadsrättsinnehavarens ansvar. Det ingår i det inre underhållet av lägenheten, som du som bostadsrättsinnehavare står för.

Du ansvarar själv för att rensa golvbrunnen i ditt badrum. Om stoppet är i gemensamma avloppssystem (till exempel utanför din lägenhet) ska du däremot felanmäla det till oss eller styrelsen.

Fuktskador kan vara både bostadsrättsinnehavarens och föreningens ansvar, beroende på orsaken. Anmäl skadan till styrelsen så snart som möjligt för att avgöra vem som ansvarar och för att undvika större problem.

Specifika frågor kring energideklarationer, OVK och IMD hittar du svar på på denna sida: https://bredablickforvaltning.se/drift-energi/faq-drift/

Hittade du inte svaret på din fråga om teknisk förvaltning? Då är du varmt välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig!

Kontakta kundtjänst

Frågor om annan förvaltning

FAQ - Ekonomisk Förvaltning FAQ - Drift och energi

Kunskapsbanken

Fler artiklar om förvaltning