
Vanliga frågor om den ekonomiska förvaltningen.
För dig som bor i en bostadsrättsförening eller hyresfastighet där Bredablick har anlitats för ekonomisk förvaltning. Här hittar också du som är mäklare svar på dina frågor.
Avier och betalning
Jag saknar avier för att betala min avgift/hyra. Vad gör jag?
Jag vill ha mina avier via mejl, hur gör jag?
E-postavisering kan kombineras med autogiro. Betalningsunderlagen kommer då till önskad mejladress och beloppet dras automatiskt. Separat ansökan måste göras för autogiro.
Jag vill ha mina avier som e-faktura, hur gör jag?
E-faktura anmäler du via din Internetbank. Sök efter ”Bredablick Förvaltning i Sverige AB” inne på din internetbank där du ansöker om e-faktura. Precis som vid pappersfaktura aviserar vi per kalenderkvartal. E-fakturorna skickas till din Internetbank där du godkänner dem för betalning. En del banker har även en funktion för automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för mer information.
Observera att banken ser din ansökan som en intresseanmälan, vilket medför att status ändras från preliminär till godkänd först efter att du mottagit ditt första utskick av avier som e-fakturor. Har banken missat att ändra status efter detta första utskick raderas din anmälan och du måste göra en ny ansökan.
Jag vill betala via autogiro, hur gör jag?
Autogirot har inte dragits, varför?
Autogiro dras på avins förfallodag, vilket är den sista vardagen i månaden. En täckningskontroll görs tidigt på betalningsdagens morgon, därför måste det finnas tillräckligt med pengar på kontot redan dagen före förfallodatumet. Är saldot för lågt vid kontrollen görs ingen dragning, även om det har kommit in pengar på kontot under dagen. Om dragningen misslyckas kommer det ske ytterligare tre försök. Skulle saldot vara för lågt vid samtliga tillfällen så måste avin betalas manuellt. Har pengarna inte dragits trots att du har pengar på kontot ber vi dig kontakta banken.
E-fakturorna kommer inte fram, varför?
- Du har avaktiverat din ansökan om e-faktura via din internetbank. Då måste du göra en ny ansökan.
- Banken har missat att ändra status på din ansökan om e-faktura från preliminär till godkänd. Det händer ibland, och då måste du göra en ny ansökan.
- Autogiro och e-faktura kombineras. Detta fungerar och innebär att betalning dras automatiskt enligt villkor och underlag skickas till internetbanken. Dock placerar ibland banken e-fakturorna i arkivmappen. Arkivmappen hittas ofta vid inkorgen för meddelanden. Kan du inte hitta e-fakturorna? Kontakta din bank eller välj att kombinera autogiro och e-postfaktura istället. Då kommer underlagen till önskad e-postadress. Se avsnitt “Jag vill ha mina avier via mejl, hur gör jag?” för att ansöka om e-postavisering.
Jag har betalat in för mycket, hur får jag tillbaka mina pengar?
- Clearing- och kontonummer som betalningen gjordes från
- OCR-nummer
- Transaktionsdatum
- Mottagarens bankgiro
- Belopp
Var hittar jag mina avier och betalningshistorik?
Varför har jag fått en påminnelse och hur gör jag nu?
Avgifter
Vad är en överlåtelseavgift?
En överlåtelseavgift är en administrativ avgift som tas ut i samband med överlåtelse av en bostadsrätt. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att köparen betalar en överlåtelseavgift på 2,5 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.
Vad är en pantsättningsavgift?
En pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering vid pantsättning av bostadsrätten. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att pantsättaren betalar en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.
Vad är en andrahandsuthyrningsavgift?
En andrahandsuthyrningsavgift är en administrativ avgift som kan tas ut av en bostadsrättsförening om föreningens stadgar tillåter det. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att uthyraren betalar en avgift på 10 % av gällande prisbasbelopp på årsbasis. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.
Vad sker med andrahandsuthyrningsavgiften om andrahandsuthyrningen avslutas i förtid?
Kreditering eller eventuell återbetalning av andrahandsuthyrningsavgiften sker när avslutet är hanterat hos oss. Detta sker genom att kostnaden stryks eller krediteras retroaktivt på framtida fakturor. Nya fakturor skickas ut om justeringen sker för kvartalet där avierna redan skickats till dig. I annat fall syns krediteringen på avierna för kommande kvartal, som inte blivit utskickade till dig ännu.
Andrahandsuthyrning
Hur går jag till väga om jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand?
Hur går jag till väga om min ansökan om andrahandsuthyrning avslås?
Eftersom det är styrelsen i din bostadsrättsförening som beslutar om andrahandsuthyrning är det i första hand dem du ska kontakta för att få reda på anledningen och ev. skicka kompletteringar om det kan förändra styrelsens beslut. Är det så att styrelsen ändå står fast vid sitt beslut om att avslå ansökan och du anser detta vara felaktigt kan du överklaga beslutet. Detta gör du genom att kontakta Hyresnämnden som hjälper dig vidare.
Hur går jag till väga om jag vill avsluta min pågående andrahandsuthyrning?
Vad är en andrahandsuthyrningsavgift?
En andrahandsuthyrningsavgift är en administrativ avgift som kan tas ut av en bostadsrättsförening om föreningens stadgar tillåter det. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att uthyraren betalar en avgift på 10 % av gällande prisbasbelopp på årsbasis. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.
När krediteras andrahandsuthyrningsavgiften om andrahandsuthyrningen avslutas i förtid?
Påminnelser & inkasso
Varför har jag fått en påminnelse och hur gör jag nu?
Jag har betalat in efter att jag fått påminnelse, varför har jag trots det fått ett inkassokrav/delbetalningsbrev?
Du kan ha betalat in till fel bankgiro eller med fel OCR-nummer. Dessa är inte samma som på ursprungsavin. Vänligen kontrollera att du angett rätt bankgiro och OCR-nummer. Ifall du angett felaktigt bankgiro måste du göra en ny inbetalning till korrekt bankgiro. Kontakta därefter mottagaren till det bankgiro du inbetalat felaktigt till för att få detta krediterat på kommande avi, eller återbetalat.
Om du angett felaktigt OCR-nummer kontaktar du mottagaren och berättar att du betalat in med felaktigt OCR-nummer.
Du kan också ha fått ett inkassokrav/delbetalningsbrev trots inbetalning ifall inbetalningen inkommit efter att ärendet gått vidare med inkassokrav/delbetalningsbrev eller att du inte reglerat skulden i helhet.
För att få mer information om ditt ärende kontaktar du avsändaren av påminnelseavin/inkassokravet/delbetalningsbrevet.
Kan jag få delbetala min skuld?
Är det möjligt att få anstånd med betalning?
Överlåtelser
Hur får jag ut ett lägenhetsutdrag/en mäklarbild?
Jag köpte nyligen min bostadsrätt och har inte hunnit få några avier ännu. Kan jag använda föregående ägarens avier?
Hur hanteras betalning av avgiften om överlåtelse sker mitt i månaden?
Avgiftsavier skickas som standard ut kvartalsvis, dvs för tre månader åt gången (januari-mars, april-juni, juli-september och oktober-december). Utskick av avier görs månaden innan kommande kvartals start.
Om tillträdet sker i en period som ännu inte är aviserad delas avgiften utifrån tillträdesdatumet och respektive part får en avi för sin del av tillträdesmånaden.
Om avierna för perioden däremot redan har hunnit skickas ut till säljaren innan ni fått besked om att medlemskapet/överlåtelsen är godkänd betalar säljaren för hela tillträdesmånaden enligt ursprungsavin. Finanserna mellan säljare och köpare görs sedan upp av mäklaren i en så kallad likvidavräkning.
Infaller tillträdet den 1:a en månad får köparen en ny avi för denna månad och betalar för hela månaden.
Vad är en överlåtelseavgift?
En överlåtelseavgift är en administrativ avgift som tas ut i samband med överlåtelse av en bostadsrätt. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att köparen betalar en överlåtelseavgift på 2,5 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.
Vad är en pantsättningsavgift?
En pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering vid pantsättning av bostadsrätten. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att pantsättaren betalar en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.
Mäklarfrågor
Är du mäklare och behöver skicka in handlingar till oss?
Panter
Vår normala handläggningstid för panter är 14 dagar. Ibland går det snabbare och om vi har mycket att göra så kan det ta lite längre tid. Vi tackar för förståelse för detta.
Vid privata pantsättningar så behöver handlingen inkomma i original, där både pantinnehavaren och pantsättarens underskrifter ska finnas med. De behöver även skicka med kopior på sina ID-handlingar.
Avnoteringar
Pantinnehavaren/långivaren behöver inkomma med handling där det tydligt framgår vem långivaren är samt att pantsättningen är avnoterad. Om det gäller en privat pantsättning måste långivaren signera handlingen och skicka med en kopia på sin ID- handling.
Hur beställer jag en mäklarbild?
Hur beställer jag en uppdaterad mäklarbild?
Jag har fått en faktura på en mäklarbild som jag vill bestrida, hur går jag tillväga?
Vart skickar jag in överlåtelseavtal samt ansökan om medlemskap?
Varför är inte pantsättningen på bostaden avnoterad?
Vi hanterar avnoteringar vi får från banken dagligen. Om lånet inte är avnoterat på mäklarbilden ber vi er ta kontakt med banken. Banken får gärna mejla in avnotering till oss för snabbare hantering.
Parkering
Hur ställer jag mig i kö för parkering?
Jag står i kö för parkering men har inte fått något besked, hur får jag det?
Om vi hanterar din förenings parkeringskö så kommer ansvarig uthyrare att höra av sig till dig när det finns en plats och det är din tur i kön. Det är svårt för oss att uppskatta en väntetid då det beror på när de personer som har en plats säger upp sin plats. Uthyrarna tar kontakt med dig så fort det är din tur. Tänk på att meddela oss om dina kontaktuppgifter ändras.
Hur lång är min uppsägningstid för parkering/garage?
KU55/Kontrolluppgifter
Vad är kapitaltillskott?
Kapitaltillskott är pengar som medlemmarna betalar in till föreningen som sedan används till att amortera på lånen. Från förvärvsdatumet till försäljningsdatumet har man rätt till den delen av amorteringarna som inkommit från årsavgifter som motsvarar sin andel av föreningen.
Vad är en kontrolluppgift?
Kontrolluppgifter (även känt som KU55) skickas i slutet på januari direkt till Skatteverket avseende alla överlåtelser med kontraktsdatum under det tidigare kalenderåret. En kopia på uppgifterna som lämnas postas även till den som överlåtit en bostadsrätts folkbokföringsadress. Uppgifterna förtrycks sedan även i deklarationen.
Inga uppgifter kring kapitaltillskott kan lämnas ut via telefon eller mejl innan slutet på januari. Detta då vi inte har kompletta uppgifter kring kapitaltillskottet förrän i januari året efter försäljningen samt gör en kontroll på förvärv och överlåtelse innan vi skickar det vidare till er och Skatteverket. Vi ber er därför invänta er kopia per post. Denna bör vara framme under första halvan av februari.
Har vi på Bredablick Förvaltning tagit över som ekonomisk förvaltare från tex 2025-01-01 är det er tidigare förvaltare som hanterar kontrolluppgifterna för kalenderåret 2024 och vi ber er att vända era frågor kring kontrolluppgifter dit.
Hittade du inte svaret på din fråga om ekonomisk förvaltning? Då är du varmt välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig!
Kontakta kundtjänst