Filippa Fernström – Ekonomisk förvaltare
Vad har du för akademisk bakgrund/utbildningar?
Jag har en bachelor i Business Administration in Finance som är en utbildning på 3 år.
Hur kom det sig att du blev ekonomisk förvaltare?
Jag hade ett sommarjobb som jag tyckte mycket om, på ett fastighetsbolag. Därefter valde jag att söka jobb på Bredablicks avdelning för ekonomisk förvaltning.
Hur ser din resa inom Bredablick ut?
Min första roll på Bredablick var som junior kundansvarig ekonom, vilket motsvarar en ekonomiassistentroll. Numera är jag kundansvarig ekonom med ansvar för övertag av nya kunder.
Vad gör man som ekonomisk förvaltare rent konkret och praktiskt?
Som ekonomisk förvaltare för en bostadsrättsförening är man styrelsens stöd i den löpande ekonomiska verksamheten och svarar på deras frågor kring denna. Dessutom upprättar en ekonomisk förvaltare budgeten för kommande år samt årsredovisningar och rapporter för det gångna året. Som ansvarig för övertag av nya kunder som ska byta till Bredablick för vi dialog med bostadsrättsföreningens nuvarande ekonomiska förvaltare för att få in alla underlag som behövs för att vi ska kunna registrera kunden i våra system.
Vad behöver man kunna för att vara ekonomisk förvaltare?
Självklart är det viktigt att man har en viss ekonomisk kunskap, men man måste också ha förmågan att hitta lösningar och kunna förklara bostadsrättsföreningens ekonomiska situation för styrelsen på ett begripligt sätt.
Vad motiverar dig mest i ditt arbete?
Dialogen med kunderna! Det dyker alltid upp nya frågor eller situationer som gör att man aldrig riktigt vet hur dagen kommer se ut.
Vad är den största utmaningen i ditt arbete?
Att saker och ting kan förändras snabbt och ibland behöver man ställa om dagen för att lösa mer brådskande ärenden.
Har du utvecklats under din tid på Bredablick och hur ser du på framtiden?
Jag har utvecklats otroligt mycket både privat och professionellt. Nu känner jag mig mer säker i min kunskap om branschen eftersom jag har fått arbeta med många olika slags uppgifter men ser även hur mycket kan förbättras.
Vad tycker du skiljer ut Bredablick från sina branschkollegor?
Att Bredablick alltid vill göra det lilla extra för att hjälpa sina kunder.
Hur skulle du beskriva Bredablicks företagskultur?
Ungdomlig och glad! Men även att alla är redo att hjälpa varandra, vi är ett team.
Hur är det att vara en del av Bredablick?
Tryggt, det finns alltid någon att vända sig till.
Vad tycker du är det bästa med att arbeta på Bredablick?
Kollegorna! Vi har sällan en tråkig dag tillsammans. Men jag gillar också den dagliga kontakten man har med kunderna.
Vilka egenskaper tycker du är viktigast att ha för att man ska passa in och trivas på Bredablick?
Det är en stor fördel om man är snabbtänkt och flexibel.