Skatteverket har i ett nytt ställningstagande beslutat att mervärdesskatt (moms) ska tas ut på hyra av garage- och parkeringsplatser från och med den 1 april 2026. Beslutet innebär ett avsteg från tidigare praxis, där denna typ av uthyrning har setts som en del av bostaden och därför varit momsbefriad.
Vad innebär förändringen?
Den nya bedömningen innebär att 25 % moms ska läggas på hyran för garage- och parkeringsplatser som hyrs ut av bostadsrättsföreningar till både hyresgäster och bostadsrättsinnehavare.
Som konsekvens av detta kommer kostnaden för parkerings- och garageplatser att öka, vilket för många kan upplevas som en kraftig prisökning.
Gäller detta alla garage- och parkeringsplatser?
Det nya ställningstagandet från Skatteverket omfattar i praktiken de flesta garage- och parkeringsplatser. För att uthyrningen fortsatt ska vara momsbefriad krävs att samtliga följande villkor är uppfyllda:
- Parkeringen ska vara i nära anslutning till bostaden
- Parkeringen ska inte gå att välja bort
- Hyresgäst upplåter inte platsen mot ersättning
Uppfylls inte alla villkor ska moms tas ut på parkeringshyran.
Även om Skatteverkets ställningstagande sannolikt kommer att överklagas, är rekommendationen att bostadsrättsföreningar och hyresvärdar förbereder sig på att lägga på moms på parkeringshyror från och med den 1 april 2026.
Vad behöver ni som förening göra?
Hur den nya momsplikten på garage- och parkeringsplatser påverkar föreningens intäkter beror på hur era nuvarande avtal är utformade. I vissa fall kan moms läggas på den befintliga hyran utan att den totala kostnaden för hyresgästen förändras. Då förblir föreningens intäkter i praktiken oförändrade.
Om det däremot finns begränsningar i avtalen, exempelvis att hyran inte får överstiga ett visst belopp, kan ni behöva sänka hyran exklusive moms. Detta kan leda till minskade intäkter för föreningen, vilket i sin tur kan kräva att andra avgifter, t.ex. årsavgifter, justeras upp för att kompensera.
Momsavdrag för föreningen
En positiv konsekvens av att moms tas ut på hyror för garage- och parkeringsplatser är att föreningen får möjlighet att göra avdrag för ingående moms på kostnader som är direkt kopplade till dessa ytor. Detta kan exempelvis gälla elförbrukning, drift och förvaltningskostnader.
Det är dock viktigt att komma ihåg att de möjliga momsavdragen sällan täcker hela intäktsbortfallet som kan uppstå till följd av den nya momsplikten.
Kontrollera er momsregistrering
Det är viktigt att ni som förening kontrollerar om ni är momsregistrerade.
Om ni redan är registrerade för moms behöver ingen ytterligare åtgärd göras specifikt för den nya momshanteringen av garage- och parkeringsplatser.
Om föreningen däremot inte är momsregistrerad behöver ni registrera er så snart som möjligt. Dessutom behöver ett tillägg göras i befintliga avtal för att säkerställa att föreningen kan deklarera och redovisa momsen korrekt.
Vi på Bredablick hjälper er vidare
Behöver ni stöd i processen kring momsregistrering, avtal eller uthyrning av garage- och parkeringsplatser finns vi på Bredablick här för att hjälpa er. Er kundansvarige ekonom kan svara på frågor om era befintliga kontrakt och vägleda er i vilka åtgärder som behöver göras.
Om ni önskar hjälp med att uppdatera eller skriva om avtal så att dessa följer gällande lagstiftning, stöttar vi er gärna. Vi kan även bistå med hela uthyrningsprocessen, inklusive uppsägning av befintliga avtal och framtagande av nya.
Hör gärna av er till oss så guidar vi er genom vad som behöver göras och ser till att ni får rätt förutsättningar inför den kommande förändringen.




