10 tips inför installation av elbilsladdning

Elbilsladdning

Checklista inför installation av ett laddsystem

Att installera ett laddsystem för elbilsladdning i en bostadsrättsförening eller samfällighet är en stor investering. För att säkerställa en hållbar och kostnadseffektiv lösning bör ni tänka igenom hela processen från början. Här listar vi tio viktiga faktorer att ta hänsyn till.

1. Kartlägg behovet av laddstationer

Hur många i föreningen har idag elbilar och behov av laddning? Hur ser framtidens behov ut? En noggrann analys av nuläget och framtida efterfrågan hjälper er att dimensionera rätt från början. Säkerställ också finansieringen i god tid, då den kan ta längre tid att ordna än själva installationen.

2. Utvärdera förutsättningarna för installation av laddsystem

Var ska laddsystemet installeras – utomhus, i garage eller båda? Platsens förutsättningar påverkar val av laddboxar och eldragning. Kontrollera ert elabonnemang och huvudsäkring – räcker kapaciteten, eller behöver ni uppgradera? En kunnig leverantör kan hjälpa er att reda ut detta.

3. Fördelar med att välja en flexibel och oberoende lösning

En laddbox kan vara låst till en specifik leverantör eller stödja OCPP (Open Charge Point Protocol). OCPP gör att ni kan byta backend-system utan att bli bundna till en enda aktör, vilket ger er frihet och minskar risken för höga framtida kostnader.

4. Förenkla installationen med totalentreprenad

Som byggherre har ni ett stort ansvar kring bland annat miljöplan, riskanalys och anmälan om byggarbetsplats. Genom att välja en totalentreprenad kan föreningen förenkla processen och få hjälp med dessa administrativa delar.

Om flera leverantörer är inblandade i projektet kan det vara komplext att koordinera dessa och det kan uppstå osäkerhet kring ansvarsfördelning. Även detta slipper ni bekymra er för genom att välja totalentreprenad.

5. Satsa på lastbalansering för elbilsladdningen

Ett laddsystem med dynamisk lastbalansering anpassar laddboxarnas effekt efter användarnas laddmönster och fastighetens totala elförbrukning. På så sätt fördelas elen effektivt efter behov. Genom att tillgänglig kapacitet fördelas minskas risken för överbelastning av huvudsäkringen. Dessutom möjliggörs installation av fler laddboxar utan att det krävs en kostsam uppgradering av elanslutning och huvudsäkring.  

6. Välj en smidig betallösning

En tydlig och enkel betallösning minskar administrationen för styrelsen och gör det smidigt för de boende att betala för laddningen. Flexibilitet i prissättning kan vara en fördel när elpriser varierar. Med en automatisk betallösning kan ni själva styra laddpriser och anpassa dem efter elpriserna under årets gång.

7. Digitala tjänster för enkel hantering

En appbaserad plattform kan underlätta hanteringen genom att ge översikt över laddning, betalning och fakturor. System med RFID-taggar kan vara nödvändiga i garage med dålig täckning, men digitala lösningar är generellt smidigare och tenderar att vara mer framtidssäkra.

8. Sök bidrag för installation av laddsystem

I dagsläget finns möjlighet att ansöka om statliga bidrag som kan täcka upp till 50 % av kostnaden (max 15 000 kr per laddplats) för installationen. Ansökningsprocessen kan vara komplex, så det kan vara värt att ta hjälp för att säkerställa att allt görs korrekt.

9. Support och underhåll av laddsystemet

Efter installationen kan frågor uppstå, och systemet kan behöva underhåll. En pålitlig support och en teknisk kontakt för löpande underhåll, service, laddanalyser och optimering kan spara tid, pengar och huvudbry.

10. Återbetalning

Installation av ett laddsystem kostar en del, men med rätt betalningsmodell kan laddsystemet bli en självfinansierande investering över tid eftersom intäkter från laddning kan användas för att täcka driftkostnaderna.

Bredablicks kundförmåner för laddsystem

Både kunder inom teknisk förvaltning och ekonomisk förvaltning kan ta del av de erbjudanden som våra ramavtalspartners inom elbilsladdning erbjuder. Mer information om fler ramavtal inom andra områden får ni via kundportalen PHM Digital.

Med LaddaTillsammans får ni hjälp med allt i artikeln ovan.

LaddaTillsammans är experter på att skapa skräddarsydda, kostnadseffektiva och långsiktigt hållbara laddlösningar för bostadsrättsföreningar och företag. Med högkvalitativa produkter, anpassade tjänster och en hållbar ekonomisk modell har LaddaTillsammans som mål att minimera både driftskostnader och administration och leverera system som ger mervärde för både fastighetsägaren och de boende.

Med Wattif kan ni slippa äga och ansvara för laddinfrastrukturen själva.

Wattif erbjuder en unik lösning med laddstationer helt utan kostnad för bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare på platser där många vill ladda. I dessa fall äger Wattif stolparna och fastighetsägaren får en fast ersättning för varje laddad kWh. Ni kan också välja en lösning där ni hyr eller köper en anläggning av Wattif.

Intresserad av teknisk eller ekonomisk förvaltning?

Välkommen att höra av dig!
Få en offert på förvaltning Kontakta oss