Ekonomiska förvaltare för bostadsrättsföreningar

FAQ – Ekonomisk Förvaltning

Hem » EKONOMISK FÖRVALTNING » FAQ – Ekonomisk Förvaltning

Vanliga frågor om den ekonomiska förvaltningen. 

För dig som bor i en bostadsrättsförening eller hyresfastighet där Bredablick har anlitats för ekonomisk förvaltning. Här hittar också du som är mäklare svar på dina frågor. 

Om du bor i en bostadsrättsförening som använder vår kundportal så kan du logga in och se alla dina avier, samt om de är betalade eller obetalade. Du loggar in med BankID här: Logga in i PHM Digital. 

Om du inte har tillgång till PHM Digital så kan du kontakta Bredablicks kundtjänst, så skickar vi nya avier till din folkbokföringsadress.

Observera att du har ett ansvar för att betalning sker i tid oavsett om du har fått avier eller inte, det är därför viktigt att du agerar innan förfallodatumet (som brukar vara alldeles i slutet av månaden) passerar.

Fyll i blanketten ”Ansökan om e-postavisering” som du hittar på vår sida med blanketter och mejla den till oss via vårt kontaktformulär. När du tar emot ett mejl från oss med rubrik ”Aktivering av e-post” har ansökan slutförts och från efterföljande kvartal skickas alla avier till önskad mejladress. Handläggningstid är ca 1 vecka. 
 
E-postavisering kan kombineras med autogiro. Betalningsunderlagen kommer då till önskad mejladress och beloppet dras automatiskt. Separat ansökan måste göras för autogiro.

E-faktura anmäler du via din Internetbank. Sök efter ”Bredablick Förvaltning i Sverige AB” inne på din internetbank där du ansöker om e-faktura. Precis som vid pappersfaktura aviserar vi per kalenderkvartal. E-fakturorna skickas till din Internetbank där du godkänner dem för betalning. En del banker har även en funktion för automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för mer information.

Observera att banken ser din ansökan som en intresseanmälan, vilket medför att status ändras från preliminär till godkänd först efter att du mottagit ditt första utskick av avier som e-fakturor. Har banken missat att ändra status efter detta första utskick raderas din anmälan och du måste göra en ny ansökan.

Anmälan till autogiro görs i första hand via din internetbank. Nordea och Länsförsäkringar erbjuder dock inte denna möjlighet, därför måste du som är kund hos dem istället använda vår blankett för ansökan om autogiro.

Om du har fler objekt som förvaltas av Bredablick Förvaltning (t.ex. en extra parkeringsplats, ett förråd eller fler lägenheter i samma/andra föreningar) så gäller en digital ansökan via banken för samtliga objekt. Ska ansökan gälla enbart ett specifikt objekt ber vi dig istället ansöka via blanketten 'Ansökan om autogiro'.

Vår blankett för ansökan om autogiro finns här. Längre ner i denna text hittar du information om hur du använder blanketten.

Anmälan via internetbank

Logga in i din internetbank och gå in under rubriken där du ansöker om nytt autogiro och följ din internetbanks instruktioner. Välj ”Bredablick Förvaltning i Sverige AB” med bankgiro 627-1225 som betalningsmottagare. (Detta bankgiro kommer inte synas på er bank efter att vi har behandlat autogirot, då syns bostadsrättsföreningens bankgiro istället). Observera att autogiro och e-faktura endast kan kopplas till ditt eget konto, inte till någon annans.

Ansökan via blankett

Du hittar blanketten här. Om ansökan endast ska gälla ett specifikt objekt anger du objektnummer och kryssar inte i rutan att det ska gälla samtliga objekt. När du har fyllt i och signerat blanketten kan du mejla in den via vårt kontaktformulär som du hittar här, eller posta den till den adress som anges på blanketten.

När vi har behandlat din ansökan skickar vi en bekräftelse. Om du har angett en epostadress skickas bekräftelsen via mejl, annars postas den till din folkbokföringsadress. OBS! Autogirot är inte aktivt förrän du har mottagit ett mejl/brev från oss med rubrik ”Aktivering av autogiro”. Det räcker alltså inte att det står ”Godkänt” inne på din internetbank. Fram tills dess att du får denna bekräftelse ber vi dig betala manuellt. Handläggningstid är ca 3 veckor.

Autogiro dras på avins förfallodag, vilket är den sista vardagen i månaden. En täckningskontroll görs tidigt på betalningsdagens morgon, därför måste det finnas tillräckligt med pengar på kontot redan dagen före förfallodatumet. Är saldot för lågt vid kontrollen görs ingen dragning, även om det har kommit in pengar på kontot under dagen. Om dragningen misslyckas kommer det ske ytterligare tre försök. Skulle saldot vara för lågt vid samtliga tillfällen så måste avin betalas manuellt. Har pengarna inte dragits trots att du har pengar på kontot ber vi dig kontakta banken.

E-fakturor skickas endast ut i samband med vår avisering som sker kvartalsvis. Läs mer under frågan "När skickas avgifts-/hyresavier ut?".

Att du inte mottagit dina e-fakturor trots att dom borde ha skickats ut kan bero på följande alternativ:

  • Du har avaktiverat din ansökan om e-faktura via din internetbank. Då måste du göra en ny ansökan.
  • Banken har missat att ändra status på din ansökan om e-faktura från preliminär till godkänd. Det händer ibland, och då måste du göra en ny ansökan.
  • Autogiro och e-faktura kombineras. Detta fungerar och innebär att betalning dras automatiskt enligt villkor och underlag skickas till internetbanken. Dock placerar ibland banken e-fakturorna i arkivmappen. Arkivmappen hittas ofta vid inkorgen för meddelanden. Kan du inte hitta e-fakturorna? Kontakta din bank eller välj att kombinera autogiro och e-postfaktura istället. Då kommer underlagen till önskad e-postadress. Se avsnitt “Jag vill ha mina avier via mejl, hur gör jag?” för att ansöka om e-postavisering. 

Om du har betalat in för mycket dras överskottet automatiskt av från din nästkommande avi. Om du önskar en återbetalning istället går du till vårt kontakformulär och skickar in underlag från banken på följande:

  • Clearing- och kontonummer som betalningen gjordes från
  • OCR-nummer
  • Transaktionsdatum
  • Mottagarens bankgiro
  • Belopp

Vi kan endast betala tillbaka pengarna till det bankkontot som betalningen gjordes från.

Handläggningstiden för återbetalning kan vara upp mot tre till fyra veckor. Därav kan det hända att du får pengarna återbetalda till ditt konto först efter kommande avis förfallodatum. Vi kan alltid omföra överskottet till nästkommande avi, detta sker automatiskt om ni inte ber om en återbetalning.

Här i PHM Digital hittar ni alla era betalningsuppgifter och er betalningsinformation.

Du har mottagit en påminnelse eftersom din inbetalning inte inkommit till oss i tid.
För att reglera skulden använder du det bankgironummer och OCR-nummer som anges på påminnelseavin eller inkassokravet. Du rekommenderas att reglera skulden så snart du kan för att minska risken för att skulden går vidare och växer.

Är avsändaren av påminnelseavin eller inkassokravet Ropo Capital kontaktar du dem enligt deras kontaktuppgifter på brevet. På https://ropo.se/hantera-dina-betalningar/ hittar du mer information och på https://myropo.se/#/ kan du logga in i deras portal för att se ditt aktuella skuldsaldo etc.

En överlåtelseavgift är en administrativ avgift som tas ut i samband med överlåtelse av en bostadsrätt. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att köparen betalar en överlåtelseavgift på 2,5 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.

En pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering vid pantsättning av bostadsrätten. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att pantsättaren betalar en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.

En andrahandsuthyrningsavgift är en administrativ avgift som kan tas ut av en bostadsrättsförening om föreningens stadgar tillåter det. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att uthyraren betalar en avgift på 10 % av gällande prisbasbelopp på årsbasis. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.

Kreditering eller eventuell återbetalning av andrahandsuthyrningsavgiften sker när avslutet är hanterat hos oss. Detta sker genom att kostnaden stryks eller krediteras retroaktivt på framtida fakturor. Nya fakturor skickas ut om justeringen sker för kvartalet där avierna redan skickats till dig. I annat fall syns krediteringen på avierna för kommande kvartal, som inte blivit utskickade till dig ännu.

Det är bara styrelsen i din bostadsrättsförening som kan godkänna andrahandsuthyrning, och för att kunna fatta ett beslut behöver de ett korrekt underlag. För att ansöka om andrahandsuthyrning laddar du ner och fyller i blanketten ”Ansökan om uthyrning av bostadsrätt i andra hand (Pdf)” som du hittar här på vår sida med blanketter. och mejlar in den till oss via vårt kontaktformulär så förmedlar vi din ansökan till din styrelse. Tänk på att samtliga ägare av bostadsrätten måste signera blanketten och att uthyrningen under inga omständigheter får påbörjas innan styrelsen har lämnat ett formellt godkännande. Ange din mejladress på blanketten, då kommer du få beskedet om andrahandsuthyrningen godkänns eller ej direkt där.

Eftersom det är styrelsen i din bostadsrättsförening som beslutar om andrahandsuthyrning är det i första hand dem du ska kontakta för att få reda på anledningen och ev. skicka kompletteringar om det kan förändra styrelsens beslut. Är det så att styrelsen ändå står fast vid sitt beslut om att avslå ansökan och du anser detta vara felaktigt kan du överklaga beslutet. Detta gör du genom att kontakta Hyresnämnden som hjälper dig vidare.

Du laddar ner, fyller i och mejlar in blanketten ”Avslut i förtid av uthyrning i andra hand” som dy hittar här på vår sida med blanketter. Tänk på att samtliga ägare av bostadsrätten måste signera blanketten. Du mejlar sedan in blanketten via vårt kontaktformulär.

En andrahandsuthyrningsavgift är en administrativ avgift som kan tas ut av en bostadsrättsförening om föreningens stadgar tillåter det. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att uthyraren betalar en avgift på 10 % av gällande prisbasbelopp på årsbasis. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.

Kreditering eller eventuell återbetalning av andrahandsuthyrningsavgiften sker när avslutet är hanterat hos oss. Detta sker genom att kostnaden stryks eller retroaktivt krediteras på framtida fakturor. Nya fakturor skickas ut om justeringen sker för kvartalet där avierna redan skickats till dig.

Du kan även logga in i PHM Digital för att se dina aktuella avier.

Du har mottagit en påminnelse eftersom din inbetalning inte inkommit till oss i tid.
För att reglera skulden använder du det bankgironummer och OCR-nummer som anges på påminnelseavin eller inkassokravet. Du rekommenderas att reglera skulden så snart du kan för att minska risken för att skulden går vidare och växer.

Är avsändaren av påminnelseavin eller inkassokravet Ropo Capital kontaktar du dem enligt deras kontaktuppgifter på brevet. På https://ropo.se/hantera-dina-betalningar/ hittar du mer information och på https://myropo.se/#/ kan du logga in i deras portal för att se ditt aktuella skuldsaldo etc.

Du kan ha betalat in till fel bankgiro eller med fel OCR-nummer. Dessa är inte samma som på ursprungsavin. Vänligen kontrollera att du angett rätt bankgiro och OCR-nummer. Ifall du angett felaktigt bankgiro måste du göra en ny inbetalning till korrekt bankgiro. Kontakta därefter mottagaren till det bankgiro du inbetalat felaktigt till för att få detta krediterat på kommande avi, eller återbetalat.
Om du angett felaktigt OCR-nummer kontaktar du mottagaren och berättar att du betalat in med felaktigt OCR-nummer.

Du kan också ha fått ett inkassokrav/delbetalningsbrev trots inbetalning ifall inbetalningen inkommit efter att ärendet gått vidare med inkassokrav/delbetalningsbrev eller att du inte reglerat skulden i helhet.

För att få mer information om ditt ärende kontaktar du avsändaren av påminnelseavin/inkassokravet/delbetalningsbrevet.

En avbetalningsplan kan beviljas om du uppfyller kraven för detta. Kontakta Ropo Capital så tittar de på ditt ärende och möjlighet till detta. Kostnader för uppläggnings- och aviseringavgifter kan tillkomma.

För att komma i kontakt med Ropo Capital kan du gå till https://ropo.se/hantera-dina-betalningar/.

Anstånd kan beviljas om det finns skäl till det. Ta kontakt med Ropo Capital. För att komma i kontakt med Ropo Capital kan du gå till https://ropo.se/hantera-dina-betalningar/.

Du kan själv hämta dessa via vårt kundportal, PHM Digital. Logga in här och klicka på “Hämta lägenhetsutdrag” och “Hämta lägenhetsförteckning”. 

Önskar din bankkontakt ett lägenhetsutdrag/mäklarbild inför ert möte kan du antingen mejla in bankkontaktens kontaktuppgifter och därefter mailar vi över lägenhetsutdraget/mäklarbilden till bankkontakten. Alternativt att bankkontakten hör av sig till oss via kontaktformuläret.  

Om du är mäklare och önskar en mäklarbild kan det beställas via vår mäklarportal här 

Nej, du bör inte betala på den föregående ägarens avier. Om du är osäker, kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Avgiftsavier skickas som standard ut kvartalsvis, dvs för tre månader åt gången (januari-mars, april-juni, juli-september och oktober-december). Utskick av avier görs månaden innan kommande kvartals start.

Om tillträdet sker i en period som ännu inte är aviserad delas avgiften utifrån tillträdesdatumet och respektive part får en avi för sin del av tillträdesmånaden.

Om avierna för perioden däremot redan har hunnit skickas ut till säljaren innan ni fått besked om att medlemskapet/överlåtelsen är godkänd betalar säljaren för hela tillträdesmånaden enligt ursprungsavin. Finanserna mellan säljare och köpare görs sedan upp av mäklaren i en så kallad likvidavräkning.

Infaller tillträdet den 1:a en månad får köparen en ny avi för denna månad och betalar för hela månaden.

En överlåtelseavgift är en administrativ avgift som tas ut i samband med överlåtelse av en bostadsrätt. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att köparen betalar en överlåtelseavgift på 2,5 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.

En pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering vid pantsättning av bostadsrätten. Beloppet skiljer sig åt mellan olika bostadsrättsföreningar men det vanligaste är att pantsättaren betalar en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp. Vad som gäller för just din bostadsrättsförening framgår i era stadgar.

För att beställa mäklarbild eller skicka in avtal efter en överlåtelse loggar ni in på vår mäklarportal. Behöver ni skicka in något i original räcker det med att ni vidimerar originalet, skannar in och mejlar till det till oss på mailadressen maklare@bredablickgruppen.se.

Behöver ett överlåtelseavtal som ni redan har skickat in kompletteras kan ni maila dokumenten till maklare@bredablickgruppen.se. Ange gärna objektnummer och bostadsrättsföreningens namn i ämnesraden för snabbare hantering

Vår normala handläggningstid för panter är 14 dagar. Ibland går det snabbare och om vi har mycket att göra så kan det ta lite längre tid. Vi tackar för förståelse för detta.

Vid privata pantsättningar så behöver handlingen inkomma i original, där både pantinnehavaren och pantsättarens underskrifter ska finnas med. De behöver även skicka med kopior på sina ID-handlingar.

Pantinnehavaren/långivaren behöver inkomma med handling där det tydligt framgår vem långivaren är samt att pantsättningen är avnoterad. Om det gäller en privat pantsättning måste långivaren signera handlingen och skicka med en kopia på sin ID- handling.

Du kan beställa en mäklarbild genom att skicka in förmedlingsuppdraget via vår mäklarportal. Tänk på att fakturan för mäklarbilden skickas till de fakturauppgifter du skrivit in på beställningen.  

Det går att beställa en uppdaterad mäklarbild kostnadsfritt inom tre månader. Gå in på vår mäklarportal här och klicka på det ärende du önskar göra en uppdaterad beställning på. Klicka sedan “Beställ uppdaterad”.  

Om du vill bestrida fakturan du fått från oss gällande mäklarbilden behöver detta inkomma till oss skriftligt. Skicka ditt bestridande via vårt kontaktformulär.  

Överlåtelseavtal samt ansökan om medlemskap görs via vår mäklarportal här. Via mäklarportalen kan ärendets gång följas. Det går också att ladda upp fler dokument via portalen, och ta kontakt med oss vid frågor gällande ärendet.  

Vi hanterar avnoteringar vi får från banken dagligen. Om lånet inte är avnoterat på mäklarbilden ber vi er ta kontakt med banken. Banken får gärna mejla in avnotering till oss för snabbare hantering.

Om din bostadsrättsförening har valt att låta oss administrera uthyrningen kan du kan ställa dig i kö för den typ av uthyrning som din förening erbjuder tex, parkeringsplats, garage, förråd osv. Detta gör du genom att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Fyll i dina uppgifter som efterfrågas samt vad för typ av uthyrningsobjekt du önskar hyra. Är du osäker vad din förening erbjuder kan du alltid fråga oss via kontaktformuläret.  

Om vi hanterar din förenings parkeringskö så kommer ansvarig uthyrare att höra av sig till dig när det finns en plats och det är din tur i kön. Det är svårt för oss att uppskatta en väntetid då det beror på när de personer som har en plats säger upp sin plats. Uthyrarna tar kontakt med dig så fort det är din tur. Tänk på att meddela oss om dina kontaktuppgifter ändras.

Uppsägningstid varierar beroende på förening. I ditt kontrakt för parkering/garage står alltid din uppsägningstid. Har du frågor eller funderingar kring detta, ta kontakt med oss via kontaktformuläret.

Kapitaltillskott är pengar som medlemmarna betalar in till föreningen som sedan används till att amortera på lånen. Från förvärvsdatumet till försäljningsdatumet har man rätt till den delen av amorteringarna som inkommit från årsavgifter som motsvarar sin andel av föreningen.

Kontrolluppgifter (även känt som KU55) skickas i slutet på januari direkt till Skatteverket avseende alla överlåtelser med kontraktsdatum under det tidigare kalenderåret. En kopia på uppgifterna som lämnas postas även till den som överlåtit en bostadsrätts folkbokföringsadress. Uppgifterna förtrycks sedan även i deklarationen.

Inga uppgifter kring kapitaltillskott kan lämnas ut via telefon eller mejl innan slutet på januari. Detta då vi inte har kompletta uppgifter kring kapitaltillskottet förrän i januari året efter försäljningen samt gör en kontroll på förvärv och överlåtelse innan vi skickar det vidare till er och Skatteverket. Vi ber er därför invänta er kopia per post. Denna bör vara framme under första halvan av februari.

Har vi på Bredablick Förvaltning tagit över som ekonomisk förvaltare från tex 2025-01-01 är det er tidigare förvaltare som hanterar kontrolluppgifterna för kalenderåret 2024 och vi ber er att vända era frågor kring kontrolluppgifter dit.

Hittade du inte svaret på din fråga om ekonomisk förvaltning? Då är du varmt välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig!

Kontakta kundtjänst

Frågor om annan förvaltning

FAQ - Teknisk Förvaltning FAQ - Drift & energi

Kunskapsbanken

Fler artiklar om förvaltning